KOSKA ON (oikea) AIKA UUSIA NETTISIVUT?

Nettisivut ovat yrityksen digitaalinen ”kivijalka”. Kivijalka kahdessakin eri mielessä. 1) Ne ovat yrityksen liiketila netissä ja 2) ne ovat yrityksen sähköisenviestinnän peruskivi. Ilman hyviä ja tarkoituksenmukaisia verkkosivuja yrityksen on aivan turha panostaa muuhun sähköiseen viestintään tai tänä päivänä, aivan turha olla edes olemassa.

Mistä sitten tietää, että nettisivut ovat (tarpeeksi) hyvät? Nykyiset sivusi ovat hyvät jos kauppa käy ja nettisivut on tehty tarkoitukseen sopiviksi. Siksi on pikemminkin syytä miettiä, että koska on tullut aika uusia ne. Ja uusia siksi, että kilpailijat eivät pääse karkuun.

Mistä sitten tietää, että on tullut aika uusia nettisivut?

 

1. Kilpailijasi päihittävät sinut hakukonetuloksissa

Vain ajantasainen tekniikka mahdollistaa hakukoneille mahdollisuuden tunnistaa sisältösi ja vain ajantasainen sisältö vastaa yleisösi käyttämiin hakuehtoihin. Lisäksi kaikki kohtien 2.–4. ominaisuudet ja ominaisuuksien puutteet vaikuttavat hakukoneiden käyttäytymiseen.

 

2. Nettisivut ovat yli 5 vuotta vanhat

Päätelaitteet ja niiden asettamat vaatimukset sekä yleisesti käytetty tekniikka muuttavat internettiä jatkuvasti. Yli viisi vuotta vanhat sivut ovat siis jo väkisinkin teknisesti vanhanaikaiset. Jo nettisivujen käytettävyys nykylaitteilla ja tietoturva-asetukset ovat jääneet muutoksessa vanhaksi.

 

3. Sivuilla navigoiminen on hidasta tai sivut eivät näy oikein

Uudet päätelaitteet ja etenkin mobiiliselailun räjähdysmäinen kasvu ovat pakottaneet selaintekniikkaa muuttumaan. Tämä tekniikka lukee ja tukee sivuilla erilaisia ominaisuuksia kuin mitä vanhentuneilla sivuillasi on käytetty.

Hitaasti latautuvat sivut heikentävät sivujen hakukonenäkyvyyttä ja huono luettavuus häätää pois sivuille vahingossakin eksyneen asiakkaan.

 

4. Sivujen päivittäminen on hankalaa

Nettisivuilla esiintyvän sisällön tulisi olla autenttista ja ajantasaista. Sitä pitää voida syöttää kesken konferenssin tai junassa istuessa. Mutta jos tarvitset sisällön lataamiseksi sivustolle aina koodaria, ovat sivut tulleet tiensä päähän. 

Tämän päivän kuluttaja on malttamaton ja tiedonjanoinen. Hän ei jaksa odottaa tietoa eikä hän ymmärrä raskasta prosessiasi, minkä (aikanaan) superhienoa tekniikkaa edustaneet sivusi päivittäminen vaatii. Esimerkkinä mainittakoon painettu sanomalehti. Koska viimeksi luit siitä uutisen? Tai uutisen jota et ollut aikaisemmin nähnyt.

 

5. Sivuillasi ei ole liikennettä

Jos sivuillasi ei ole ajantasaista sisältöä, ei digitaalisen markkinoinnin koneistollasi ole kerrottavaa. Silloin ei myöskään yleisölläsi ole syytä tulla sivuillesi. Jos vielä hakukone ”ignoraa” sivujasi, olet pulassa.

Aivan samalla tavalla käy luonnollisessa kivijalkamyymälässäsi – jos myymälä ei uudistu ja valikoimakin pysyy samana tai uudesta valikoimasta ei saa kertoa kuluttajille – saat kauppiaana pitää kaikki rakkaat tavarasi. (Eikä ole muuten kilpailijoitakaan vakoilemassa.)

Jos pystyt ymmärtämään yhtään mitä edes yhdelläkin edellä mainituista kohdista tarkoitetaan. Tai varsinkin jos tunnistat omaksesi useamman, lienee syytä harkita nettisivujen uudistamisprosessin aloittamista lähitulevaisuudessa.

 

Nauti kesästä…

Samalla, kun istut laiturinnokassa kukka navassa, voisit hieman googlata mitä kilpailijoille kuuluu. Listaa ylös sivuja mitkä vaikuttavat hyviltä ja selkeitä (myös täysin eri toimialoilta). Sitten siirtyessäsi saunanlämmitykseen, voisit uhrata pienen ajatuksen siihen, mitä asiakkaasi oikeasti hakevat netistä tai ostavat sinulta.

Uudet ja toimivat nettisivut eivät siis ole luksustuote, vaan asiakaspalvelua…

Koska on (oikea) aika uusia nettisivut?

Related Post

LEAN JA MARKKINOINTI

LEAN & MARKKINOINTI Olet varmasti kuullut sanat markkinointi ja lean, kenties jopa lean-johtaminen ja lean-markkinointi.

RAKENNA ASIAKASUSKOLLISUUTTA

RAKENNA ASIAKASUSKOLLISUUTTA Jo kuluneen, mutta ei vanhentuneen sanonnan (totuuden) mukaan olemassa oleva asiakas on halvempi

KOKEMUS RATKAISEE ASIAKASSUHTEESSA

KOKEMUS RATKAISEE ASIAKASSUHTEESSA Tutkimusten mukaan kuluttajista tulee brändiuskollisia vasta ostotapahtuman jälkeen. Tämä on hetki, jolloin