ASIAKAS HALUAA ENEMMÄN IHMISTÄ
– Miten menee?
– Ihan hyvin. Entä itselläsi?
– No, ei tässä midi…
Tämä klassistakin klassisempi keskustelun kulku, taitaa olla kornein esimerkki silotellusta totuudesta. Silotellun totuuden siemen on istutettu meihin ihmisiin usein jo lapsuudessamme. Muistat varmaan miten vastasit äidin kysymykseen: ”Miten meni koulussa?” Siitäkin huolimatta, että olit ollut juuri hetki sitten rehtorin puhuttelussa. Ja syykin on selvä – epäonnistua ei saanut.
Yritysviestintä ja markkinointikoneisto pyrkivät jatkuvasti vääristelemään tai ainakin kaunistelemaan kuvaa yrityksestä, tuotteista, palveluista ja niiden ominaisuuksista. ’Tiedetään’, että asiakas on entinen asiakas jos hänelle kerrotaan tuotteen heikkouksista tai palvelun sopimattomuudesta hänen tarpeisiinsa. Samalla unohdetaan, että asiakas arvostaa suoraselkäisyyttä ja inhimillisyyttä. Ostajat jopa odottaisivat löytävänsä yrityksistä hieman ihmistä. – Asiakas HALUAA enemmän ihmistä.
Pahinta on selitellä jälkikäteen aiheellista reklamaatiota, mikä johtui puhtaasti väärän tuotteen myymisestä. ’Kauppa himaan, hinnalla millä hyvänsä’ –asenne ei ole enää uuden sukupolven ostajien palvelemista. Pettymykset vahingoittavat brändiä huomattavan paljon enemmän kuin epäonnistuneen kaupan minimaaliset marginaalit. Kuinka nopeasti tieto tänään kulkeekaan…
Heikkoudet, rajoittuneisuudet, beta-versiot ja muuten epätäydellisyys voivatkin olla lopulta se yrityksen vahvin myyntivaltti. Tunnusta kilpailijan tuotteen parempi sopivuus ja asiakkaasi tulee vielä muissa asioissa takaisin. BN