VÄRIEN PSYKOLOGIA JA MERKITYS VIESTINNÄSSÄ

Oikean väri voi olla jopa liiketoiminnan onnistumisen perusedellytys tai tuho.
Brändäämisen kannalta on tärkeää tuntea värien vaikutus ihmismieleen.

Miten mikin väri vaikuttaa ja mitä värit viestivät

PUNAINEN
  • Lisää ruokahalua ja on siksi suosittu erityisesti pikaruokaravintoloiden värinä.
  • Luo vaikutelman tärkeydestä ja kiireellisyydestä.
  • On usein käytetty kertomaan alennus- ja tyhjennysmyynneistä.
  • Yhdistetään aatteisiin, jännitykseen ja intohimoon.

    On energisyyden ja toiminnan väri.

  • Vaikutta ihmiskehoon fyysisesti, nostaa verenpainetta ja sykettä.
Värien psykologia ja merkitys viestinnässä
Värien psykologia ja merkitys viestinnässä
KELTAINEN / ORANSSI
  • Lisää optimismia ja iloista tunnelmaa.
  • Keltainen saa lapset itkemään ja oranssi varoittaa vaarasta.
  • Vaikuttaa impulsiivisiin ostopäätöksiin ja ikkunashoppailijoihin.
  • Stimuloi aivojen loogista osaa ja aiheuttaa innostuneisuutta. Liiallinen käyttö lisää ahdistuneisuutta.
VIHREÄ
  • Yhditetään terveelliseen ja luonnonmukaiseen.
  • Yhdistyy myös taloudelliseen hyvinvointiin ja rahaan sekä arvokkaisiin brändeihin.
  • Käytetään rauhoittamaan asiakkaita niin myymälöissä kuin julkisissa tiloissa.
  • Runsaasti käytettynä painottaa ympäristöarvoja.
  • Vihreä vaikuttaa ajattelun harmoniaan sekä tasapainottaa kehon, mielen ja ympäristön välistä yhteyttä. Lisää päättäväisyyttä.
SININEN
  • Miesten suosima väri.
  • Yhdistetään usein rauhaan, veteen ja luotettavuuteen.
  • Edistää turvallisuudentunnetta ja luottamusta brändiin.
  • Vähentää ruokahalua ja lisää tuottavuutta.
  • Yleisimmin käytetty väri toimistoissa ja konservatiivisilla brändeillä.
  • Rauhoittaa mieltä ja lisää tilan tuntua.
LIILA / VIOLETTI
  • Yhdistetään kuninkaallisuuteen, viisauteen ja kunnioitukseen.
  • Vaikuttaa aivojen ongelmanratkaisukykyyn ja ruokkii luovuutta.
  • Käytetään usein kauneustuotteissa ja kosmetiikassa.
  • Edustaa luovia, viisaita ja mielikuvituksellisia brändejä, tuotteita
    ja palveluita.
MUSTA
  • Yhdistetään auktoriteettiin, voimaan ja pysyvyyteen.
  • Symboloi usein älyä ja viisautta.
  • Käytetään myös pienentämään vaikutelmaa esineiden ja asioiden koosta.
  • Liiaksi käytettyn voi häkellyttää ihmisiä.
HARMAA
  • Symboloi käytännöllisyyttä, ajattomuutta ja solidaarisuutta.
  • Liiallinen harmaan käyttö tuo tunteen mitättömyydestä.
  • Harmaa korostaa helposti tunnetta
    vanhuudesta ja alakulosta.
VALKOINEN
  • Yhditetään puhtauteen ja aitouteen.
  • Voidaan käyttää myös luomaan värittömyyden tai neutraaliuden vaikutelmaa.
  • Valkoisen käyttö voi luoda tunteen luovuudesta (Tabula Rasa).

Related Post

KOKEMUS RATKAISEE ASIAKASSUHTEESSA

KOKEMUS RATKAISEE ASIAKASSUHTEESSA Tutkimusten mukaan kuluttajista tulee brändiuskollisia vasta ostotapahtuman jälkeen. Tämä on hetki, jolloin

RAKENNA ASIAKASUSKOLLISUUTTA

RAKENNA ASIAKASUSKOLLISUUTTA Jo kuluneen, mutta ei vanhentuneen sanonnan (totuuden) mukaan olemassa oleva asiakas on halvempi

MITÄ PAREMPI BRIIFFI…

MITÄ PAREMPI BRIIFFI… Kuvittele, että yrität neuvoa kaverillesi reittiä paikkaan missä hän ei ole koskaan